Penkiasdešimt „kompakto“ metų: nuo Beethoveno iki varnėnų baidyklės

Artūras Nalivaiko

2020-03-11, 01:00 (atnaujinta 2021-04-27, 00:34)

0 komentarų
Penkiasdešimt „kompakto“ metų: nuo Beethoveno iki varnėnų baidyklės

Iš pradžių juose saugojo mėgstamą muziką, nuotraukas, filmus. Vėliau kabino prie automobilių veidrodėlių, tikėdami, kad tai padeda išvengti greičio matuoklių. Galiausiai ėmė kelti į medžių šakas soduose, kad apsaugotų vyšnias nuo paukščių. Kompaktinį diską prieš 50 metų užpatentavęs amerikietis Jamesas T. Russellas tikriausiai neįsivaizdavo, kokia įspūdinga bus šio išradimo kelionė.

„Šiandien kasdien naudojamės muzikos platforma „Spotify“, o nuotraukų galerijas kaupiame ir žiūrime „Instagram“ ar „Facebook“ paskyrose, todėl tokios technologijos, kaip kompaktinio disko, sukūrimas atrodo kaip laikina inovacija. Vis tik būtent šis veidrodinis diskas davė neįtikėtiną impulsą daugeliui industrijų – muzikos, kino, IT“, – sako „Telia“ komercijos vadovė Elina Dapkevičienė.

Idėja, pralenkusi laiką

Praėjusio amžiaus viduryje fizikas J. T. Russellas turėjo nemažai klasikinės muzikos vinilinių plokštelių ir mėgo klausytis Ludwigo van Beethoveno, Frederico Chopino, ir kitų kompozitorių kūrinių. Tačiau melomaną itin erzino prasta garso kokybė.

Jis nuolat stengėsi patobulinti savo patefoną – vietoj adatos net bandė naudoti kaktuso spyglį. Ieškodamas atsakymo į klausimą, kokia įranga galėtų atkurti muziką be jokio mechaninio sąlyčio, T. Russellas ėmė plėtoti skaitmeninio garso kodavimo, įrašymo lazeriu ir tam tinkamos laikmenos idėjas. Nors jo idėja lenkė laiką ir to meto galimybes, kompaktinį diską, ar greičiau jo viziją, jis užpatentavo dar 1970 metais.

Konkurentų bendro darbo vaisius

Tikroji disko revoliucija prasidėjo tada, kai T. Russello išradimu susidomėjo du technologijų milžinai – bendrovės „Philips“ ir „Sony“. Dėl šio projekto sujungtos tarptautinių konkurentų pajėgos nustebino pasaulį, o tam, kad ši inovacija būtų realizuota, prireikė ne vienerių metų ir milžiniškų investicijų.

Bendrovių inžinieriams teko sugalvoti, iš kokios medžiagos gaminti diskus, kaip įrašyti ir kaip atkurti skaitmeninę informaciją. Partneriais tapę konkurentai dirbdami kartu pasiekė didelę pažangą – CD prototipas buvo sėkmingai „iškeptas“ „Philips“ gamykloje Vokietijoje 1972 metais.

Dar po penkerių šešerių metų jau buvo aišku, kad kompaktiniai diskai turi būti gaminami iš atsparaus plastiko polikarbonato. Tuo metu buvo susitarta ir dėl CD dydžio – 12 cm skersmens, ir dėl kitų svarbių parametrų. Taigi „Sony“ ir „Philips“ kartu galutinai apibrėžė pasaulinį kompaktinio disko standartą.

Valanda virto 74 minutėmis

Valanda muzikos – tiek turėjo tilpti į pirmąjį kompaktinį diską. Bet tada gamintojai susigriebė, kad pasaulis liks be vieno iš ilgiausių klasikos kūrinių – L. van Beethoveno „Devintosios simfonijos“, kurios įrašas trunka maždaug 74 minutes. „Sony“ įkalbėjo partnerius padidinti laikmenos talpą.

Tačiau į pirmąjį pasaulyje kompaktinį diską buvo įrašyta ne šio klasiko simfonija, o romantiški F. Chopino valsai. Kūrinius garso įrašų studijoje atlikęs garsus Čilės pianistas Claudio Arrau 1982 m. buvo pakviestas į „Philips“ gamyklą, kad simboliškai paspaustų mygtuką – masinė CD įrašų gamyba prasidėjo.

CD pasitarnavo ne tik muzikai

1982 metų pabaigoje Japonijoje buvo pristatytas pirmasis pasaulyje kompaktinių diskų grotuvas „Sony CDP-101“. Tiesa, pirmieji grotuvai buvo brangūs – kainavo 700-800 JAV dolerių. Todėl įrašų kompanijos iš pradžių daugiausia leido klasikinių muzikos kūrinių diskus – buvo manoma, kad būtent šios muzikos gerbėjai yra turtingesni negu roko ar popmuzikos klausytojai.

Viena pirmųjų popmuzikos grupių, kuri 1982 m. išleido savo muziką kompaktiniame diske, buvo ABBA, o 1985-aisiais „Dire Straits“ tapo pirmąja grupe, kurios albumas „Brothers in Arm“ pasiekė milijono parduotų CD ribą.

Galiausiai, tobulėjant technologijoms ir populiarėjant kompiuteriams, gamintojai ėmė plėsti diskų galimybes. Jų formatai ir įrašymo įranga žengė į priekį – atsirado ne tik namų sąlygomis įrašomi diskai, tinkami įvairiems duomenims laikyti, bet ir perrašomi CD, vaizdo įrašams skirti diskai ir t. t.

Kodėl CD neišsilaikė aukštumose?

Sparti skaitmenizacija kompaktinį diską ir iškėlė, ir nustūmė į užmarštį. Amžių sandūroje CD gamybos ir leidybos pramonė džiaugėsi puikiais pardavimais, bet ne iš karto suprato, kad rinkoje prasideda naujas virsmas. 2001 metais bendrovė „Apple“ pristatė „iPod“ grotuvą ir „iTunes“ platformą. Vėliau atsirado dar daugiau alternatyvų, pavyzdžiui, „Spotify“, į kurio vystymą investavo ir telekomunikacijų bendrovė „Telia“.

Interneto plėtra, debesijos sprendimai ir naujos paslaugos žvilgančio disko šlovę gerokai aptemdė. Pavyzdžiui, 2019 m. beveik 80 procentų pajamų už atlikėjų įrašus visame pasaulyje suplaukė iš muzikos transliacijų internetu – bendra suma siekė 8,8 mlrd. JAV dolerių.

Tad šiandien CD vis storiau užkloja dulkės... Nebent juos kas nors pakabina į vyšnias varnėnams baidyti.

0 komentarų

Rašyti komentarą

Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“ privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.

Taip pat skaitykite

„Sony“ išleidžia plačios diafragmos, plačiakampį, priartinantį „G Lens™ FE 16-25mm F2.8 G“ objektyvą

Pranešimas spaudai

2024-04-17, 19:54

0 komentarų

„Sony“ džiaugiasi galėdami pranešti apie naujausią pilno kadro α™ (Alpha™) E-mount objektyvų linijos papildymą. FE 16-25mm F2.8 G yra plačios diafragmos objektyvas, išlaikantis maksimalią F2.8 diafragmą pilname židinio nuotolio diapazone - nuo 16 iki 25 mm.

Gaukite ‎100€ kuponų rinkinį ir 30% nuolaidą pirmam apsipirkimui „Temu“ parduotuvėje
„Sony“ išleidžia plačios diafragmos, plačiakampį, priartinantį „G Lens™ FE 16-25mm F2.8 G“ objektyvą

„Sony“ džiaugiasi galėdami pranešti apie naujausią pilno kadro α™ (Alpha™) E-mount objektyvų linijos papildymą. FE 16-25mm F2.8 G yra plačios diafragmos objektyvas, išlaikantis maksimalią F2.8 diafragmą pilname židinio nuotolio diapazone - nuo 16 iki 25 mm.

Gaukite ‎100€ kuponų rinkinį ir 30% nuolaidą pirmam apsipirkimui „Temu“ parduotuvėje

Dėka lengvos bei kompaktiškos konstrukcijos, objektyvas ne tik užtikrina aukščiausią vaizdų kokybę, tačiau ir yra patogus nešioti.

Naujasis objektyvas pasižymi didele raiška, puikiu bokeh efektu ir greitu, tiksliu, tyliu automatiniu fokusavimu. Įspūdingai lengvas, 409 g sveriantis objektyvas lengvai nešiojamas, todėl galite lengvai mėgautis kasdieniu fotografavimu, iš perspektyvos, kurią galima išgauti tik naudojant plačiakampį objektyvą.

Objektyvas turi tą patį filtro skersmenį, darbines savybes ir yra beveik tokio pat dydžio bei svorio kaip ir 2024 m. vasario mėn. paskelbtas „FE 24-50mm F2.8 G“, todėl lengva fotografuoti fotoaparatą laikant tiek rankose, tiek naudojant stabilizatorių.

„FE 16-25mm F2.8 G“ praplečia tiek fotografijos tiek videografijos galimybes fiksuojant įvairias scenas, pavyzdžiui kraštovaizdžius, architektūrą ar portretus.

Pagrindinės FE 16-25mm F2.8 G savybės

  • Kompaktiškas ir lengvas dizainas su naujausia optine ir mechanine konstrukcija.

  • Filtro skersmuo φ67 mm, didžiausias skersmuo 74,8 mm, ilgis 91,4 mm, svoris apie 409 g.

  • Efektyviai išdėstant tris ypač mažos dispersijos stiklus ir keturis asferinius lęšius, įskaitant vieną mažos dispersijos asferinį lęšį, sumažinamos įvairios aberacijos, pvz., chromatinė aberacija, ir pasiekiamas aukštos skiriamosios gebos vaizdas nuo ekrano centro iki kampo.

  • 11 lapelių žiedinė diafragma ir sferinių aberacijų optimizavimas užtikrina gražų bokeh efektą, kuris yra skiriamasis „Sony G“ objektyvų bruožas.

  • Labai gera fotografavimo stambiu planu geba - mažiausias fotografavimo atstumas yra 0,18 m, o didžiausias didinimas - 0,20x.

  • Įmontuoti du linijiniai varikliai leidžia greitai, tiksliai, bei tyliai fokusuoti net ir greitai judančius objektus. Taip pat palaikomas greitas, nepertraukiamas fotografavimas su AF/AE sekimu iki maždaug 120 kadrų per sekundę kartu su α9 III pilno kadro veidrodiniu fotoaparatu. Sklandus sekimas net ir filmuojant 4K120p/FHD240p didelės kadrų spartos vaizdo įrašus, kuriems reikia tikslaus fokusavimo. Naudojant rankinį fokusavimą, linijinis atsakas leidžia tiksliai išgauti aukštos kokybės vaizdą.

  • Kvėpavimo kompensacija leidžia stabilizuoti vaizdą filmuojant.

  • Suderinamas su α serijos fotoaparato vaizdo stabilizavimo funkcija „Active mode“, pasiekiamas aukštas vaizdo stabilizavimo efektas.

  • Ypač patogus valdymas naudojant fokusavimo išlaikymo mygtuką, diafragmos žiedą, diafragmos paspaudimo įjungimo / išjungimo jungiklį ir fokusavimo režimo jungiklį.

  • Sukurtas taip, kad būtų atsparus dulkėms ir drėgmei, padengtas fluoro danga, neleidžiančia purvui prilipti prie priekinio objektyvo paviršiaus.

Kaina ir prieinamumas

Naująjį FE 16-25 mm F2,8 G bus galima įsigyti xx m. už maždaug xxx. Jį parduos „Sony“ įgaliotieji platintojai visoje Europoje.

Čia galima rasti įvairių išskirtinių istorijų, vaizdo įrašų ir įdomaus naujo turinio, nufilmuoto naujausiais fotoaparatais ir kitais „Sony“ gaminiais. „Sony“ Europos fotografijos centras prieinamas 22 kalbomis, jame pateikiamos naujienos, konkursai ir naujausias „Sony“ renginių kiekvienoje šalyje sąrašas.

0 komentarų

Rašyti komentarą

Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“ privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas